Často kladené otázky - Lékař

Často kladené otázky - FAQ. Zde jsme pro vás připravili odpovědi na nejčastěji kladené otázky.

Podejte „Žádost o obnovení přístupových údajů“. Jedná se o volně formulovanou žádost. Uveďte své celé jméno a příjmení, datum narození, doručovací adresu a připojte úředně ověřený vlastnoruční podpis. Adresa pro zaslání je: Státní ústav pro kontrolu léčiv, odd. eRecept, Šrobárova 48, Praha 10, 100 41. Žádost můžete zaslat také elektronicky prostřednictvím své datové schránky (DS), kdy není nutné zasílat dokument s ověřeným podpisem, nebo e-mailem na adresu: erecept@sukl.cz. V případě zaslání prostřednictvím e-mailu musí být elektronicky podepsaný text žádosti (podepsané PDF), nebo musí být podepsána e-mailová zpráva.

Nové přístupové údaje Vám budou zaslány obratem poštou, datovou schránkou nebo e-mailem. Pokud neuvedete v žádosti e-mailovou adresu nebo ID datové schránky, budou Vám zaslány vždy poštou. Dojde k zneplatnění stávajících hesel a k CÚER nebude možné přistupovat do doby přijetí nových přístupových údajů a provedení změny jejich hesel.

V žádosti uveďte, jakým způsobem Vám máme zaslat obnovené přístupové údaje.

  1. Datovou schránkou
  2. E-mailem
  3. Poštou

Pokud zvolíte možnost zaslání e-mailem, sdělte nám mobilní číslo, na které Vám zašleme heslo k dokumentu.

 

Pro změnu kontaktů a adresy je třeba podat elektronicky podepsanou žádost nebo úředně ověřenou listinnou žádost. Jde o volně formulovaný text, v němž uvedete své jméno, příjmení a datum narození. Dále uvedete údaje, které si přejete změnit.

Pokud žádáte o změnu příjmení, je třeba nám zaslat kopii (sken) úředního dokumentu, na jehož základě došlo k této změně. V souladu s nařízením o ochraně osobních údajů (Nařízení EU 2016/679 GDPR) by měly být osobní údaje 3. osob začerněny, zakryty či jinak anonymizovány. Žádost pak nemusí být podepsána. Doporučujeme pouze uvést vysvětlující text. Alternativně je možné podat žádost o změnu příjmení, ve které uvedete Vaše původní příjmení, aktuální příjmení a datum narození. Taková žádost musí být podepsána novým osobním kvalifikovaným certifikátem vystaveným na základě platného dokladu s již změněným příjmením (v případně elektronické žádosti), nebo úředně ověřeným podpisem (v případě papírové žádosti).

 

Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) dosud nebyla doručena dodejka. Pravděpodobně se jedná o chybu na straně České pošty. Pro zrychlení řešení tohoto problému podejte čestné prohlášení. V něm uveďte volnou formou, že Vám byly přístupové údaje doručeny do vlastních rukou a že jste je převzal/a v neporušeném stavu.

Čestné prohlášení zašlete elektronicky datovou schránkou, e-mailem na adresu: erecept@sukl.cz, nebo písemně na adresu: Státní ústav pro kontrolu léčiv, odd. eRecept, Šrobárova 48, Praha 10, 100 41.

V případě odeslání prohlášení prostřednictvím e-mailu musí být elektronicky podepsaný text žádosti (podepsané PDF), nebo musí být podepsána e-mailová zpráva. Při odeslání prohlášení prostřednictvím České pošty, nemusí být podpis úředně ověřený.

 

1. Převod/prodej zdravotnického zařízení (IČO se nemění)

V případě, kdy kupujete ZZ, tak je ve vztahu k eReceptu nutné podat volně formulovanou žádost o změnu názvu ZZ, jména nového jednatele a další kontaktní údaje daného ZZ (doručovací adresa, telefon, email). Pokud vám dřívější majitel ZZ nepředá přístupové údaje k CÚER, které používal, pak je nezbytné do žádosti zahrnout zároveň i informaci, že žádáte o obnovení přístupových údajů ZZ. Žádost můžete podat písemně formou doporučeného dopisu, který bude podepsán, úředně ověřeným vlastnoručním podpisem jednatele (statutárního orgánu). Adresa pro zaslání je: Státní ústav pro kontrolu léčiv, odd. eRecept, Šrobárova 48, Praha 10, 100 41. Žádost můžete zaslat také elektronicky prostřednictvím své datové schránky (DS) nebo e-mailem na adresu: erecept@sukl.cz. V případě zaslání prostřednictvím e-mailu musí být elektronicky podepsaný text žádosti (podepsané PDF), nebo musí být podepsána elektronicky e-mailová zpráva osobním kvalifikovaným certifikátem daného jednatele (statutárního orgánu).

2. Registrace nového zdravotnického zařízení (změna právní formy, koupě ZZ se změnou IČO)

V případě koupě ZZ, u kterého došlo ke změně IČO a prozatím nedošlo k zápisu do OR či ŽR, je nutné požádat o přístupové údaje ZZ k CÚER pro nově vzniklé ZZ (nové IČO). Ve vztahu k eReceptu se na tuto situaci pohlíží jako na nově vznikající ZZ, podejte tedy žádost ZZ pomocí online formuláře: https://www.sukl.cz/modules/applications/index.php?type=med_center&a=medcenter

Pokud prozatím nedošlo k zápisu do OR či ŽR, je nutné před vygenerováním žádosti za ZZ pro přístup do CÚER zaslat rozhodnutí o registraci ZZ v OR či ŽR na email erecept@sukl.cz. Pokud tak neučiníte, žádost nebudeme moci zpracovat a bude zamítnuta.

3. Změna názvu zdravotnického zařízení

Pokud došlo ke změně názvu ZZ, ale IČO stále zůstává stejné, je nutné podat žádost o změnu názvu ZZ. Jedná se o volně formulovanou žádost, kterou můžete podat písemně formou doporučeného dopisu, který bude podepsán úředně ověřeným vlastnoručním podpisem jednatele (statutárního orgánu). Adresa pro zaslání je: Státní ústav pro kontrolu léčiv, odd. eRecept, Šrobárova 48, Praha 10, 100 41. Žádost můžete zaslat také elektronicky prostřednictvím své datové schránky (DS) nebo e-mailem na adresu: erecept@sukl.cz. V případě zaslání prostřednictvím e-mailu musí být elektronicky podepsaný text žádosti (podepsané PDF), nebo musí být elektronicky podepsána e-mailová zpráva osobním kvalifikovaným certifikátem daného jednatele (statutárního orgánu).

4. Změna IČO zdravotnického zařízení

V tomto případě jde ve vztahu k eReceptu o nově vznikající ZZ s novým IČO. Je nutné podat zcela novou žádost ZZ pomocí online formuláře: https://www.sukl.cz/modules/applications/index.php?type=med_center&a=medcenter

 

Každý lékař a každý lékárník, který předepisuje nebo vydává léčiva prostřednictvím eReceptu, musí mít svůj vlastní ZEP. Ten nahrazuje vlastnoruční podpis na předpisu v listinné podobě, obdobně nahrazuje podpis lékárníka u výdeje na předpis. Tento požadavek vyplývá z legislativy, kterou je SÚKL povinen respektovat. Pro vytvoření připojení zdravotnického zařízení k CÚER stačí jeden SSL certifikát.

 

Veřejnou část zaručeného elektronického SÚKL nepřipojuje k osobě uživatele. Není tedy potřeba ani informovat SÚKL při prodloužení certifikátu nebo změně certifikační autority (dodavatele certifikátu).

 

Předepisování a výdej individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem konopí pro léčebné použití se provádí prostřednictvím lékařského, pro výdej pak lékárnického software (SW).

Lékaři, kteří chtějí předepisovat individuálně připravované léčivé přípravky s obsahem konopí, musí podat žádost uvedenou na adrese: https://www.epreskripce.cz/ (Formulář lékaře žádosti o přístup k Registru pro léčivé přípravky s omezením - RLPO).

Předepisování individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem konopí pro léčebné použití je určeno lékařům, kteří dosáhli specializované způsobilosti uvedené ve vyhlášce č. 236/2015 Sb.

 

Kód pracoviště je jedenáctimístné číslo uvedené v obálce s přístupovými údaji v části údaje zdravotnického zařízení k zabezpečenému přístupu k CÚER.

 

Pokud používáte v ordinaci více IČZ/IČP (a tedy nyní máte více razítek z různými čísly), pak musíte požadovat tuto funkčnost po svém dodavateli SW.

Z hlediska eReceptu je IČZ/IČP a případně i odbornost zadávána na každý předpis zvlášť a nejedná se tedy o údaj vázaný na registraci subjektu či pracoviště. Tento údaj tedy není ani nijak odvozovaný z použitého přístupového certifikátu, který dostane pracoviště od SÚKL. Centrální úložiště eReceptů nijak nelimituje SW pro lékaře v tom, jakým způsobem bude umožňovat výběr IČZ/IČP při každém předpisu.

 

Jeden předpis má velikost do 10kb. Pokud předepíšete 50 předpisů denně, tak měsíčně využijete cca 15 MB pro vystavování předpisů. V případě že chcete i stahovat informace o výdejích tak lze očekávat dvojnásobný objem dat. Pro vnímání rychlosti je zásadní nicméně tzv. latence spojení. Ta může být u bezdrátových spojení pomalejší než u drátových, nicméně v zásadě by pro předepisování eReceptů u jednoho lékaře mělo postačovat i mobilní EDGE připojení, není-li k dispozici vysokorychlostní drátové či bezdrátové spojení.

 

Lze zkusit v internetovém prohlížeči otevřít adresu https://lekar-soap.erecept.sukl.cz/cuer/Lekar. K tomuto je však potřeba aby prohlížeč mohl využít SSL certifikát vystavený SÚKL. V případě použití adresy https://lekar-soap.erecept.sukl.cz/cuer/Lekar?wsdl bude navíc zobrazena výzva pro zadání uživatelského jména a hesla. Pokud se následně nezobrazí chyba, pak je internetové spojení, prostupy přes firewall, SSL certifikát a případně uživatelské jméno a heslo správné a funkční.

 

Certifikát elektronického podpisu je ověřován z hlediska časové platnosti a toho, že nebyl zneplatněn, nikoliv z hlediska souladu s certifikátem použitým při registraci. Neověřuje se ani soulad se jménem předepisujícího lékaře, protože dle nařízení eIDAS lze používat v certifikátech i pseudonymy. Elektronický podpis slouží pro dohledávání a forenzní průkaznost v případě problémů. Obnovu certifikátu nebo změny vydávající certifikační autority tedy nemusíte nijak hlásit na SÚKL. Přístupové certifikáty pro SSL (tedy nikoliv pro podpis) pak vydává přímo SÚKL.

 

Nikoliv, současná legislativa neumožňuje preskripci omamných a psychotropních látek na eRecept. SÚKL je povinen se řídit platnou legislativou.

 

Z pohledu IS eRecept je název ulice v adrese nepovinný údaj. V tomto případě uvedete název obce, číslo popisné či evidenční a PSČ. V případě že váš SW vyžaduje uvedení ulice v adrese pacienta, musíte se obrátit na dodavatele svého SW. Občas se stává, že SW lékaře posílá název ulice o nulové délce namísto jeho úplné absence u obcí bez názvů ulic, což vede k chybě.

 

Tato chyba může být v některých případech způsobena chybným zadáním adresy pacienta v SW lékaře. Obvyklou chybou je zejména doplňující text v poli pro číslo popisné v adrese pacienta. Například místo „123“ je uvedeno „123 – zvonek č.4“ nebo „123/4“ (sloučení čísla popisného a orientačního do jednoho pole). To však není z hlediska CÚER akceptovatelné jako číslo popisné, které musí být čistě numerickou hodnotou bez přílepků. Podobně je nezbytné uvést v adrese název obce a PSČ a tyto hodnoty tedy musí být vyplněny v SW lékaře. Povinnost uvádění adresy na receptu vyplývá z vyhlášky (nejde o libovůli SÚKL) a tato povinnost platila i dříve a to i pro papírový recept. V případě, že pacient nemá email, tak je nutné, aby nebyl zadán vůbec a nepoužívat hodnotu „ne“ namísto platné emailové adresy. Pokud nelze chybu S009 vyřešit tímto jednoduchým způsobem, tak je nutné kontaktovat skutečně výrobce daného SW pro lékaře. U hodnot „123/4“ uvedených v kolonce pro číslo popisné, by měl SW lékaře automaticky odeslat pouze část před lomítkem a nevyžadovat po lékaři opravu adresy pacienta.

 

CÚER podporuje rozlišení úhrady pacientem nebo zdravotní pojišťovnou (základní či zvýšená úhrada). Konkrétní způsob zadání této položky záleží na daném SW předepisujícího lékaře. U vojáků (pojištěných u VoZP) dále je možné vyžadovat úhradu doplatku léčiva armádou přes VoZP.

 

Pro lékaře předepisující ad usum proprium je dostupná webová aplikace, prostřednictvím které je možné eRecepty vystavovat. Tato aplikace je přístupná na webové adrese https://lekar.erecept.sukl.cz , Aplikace je k dispozici zdarma, lékař však musí disponovat kvalifikovaným osobním certifikátem a přístupovými údaji.

Ministerstvo zdravotnictví ČR (MZČR) připravilo vyhlášku 415/2017 Sb., která stanoví specifické situace po 1. 1. 2018, kdy je možné i nadále vystavit i klasický papírový recept. Případ předepisujícího lékaře pouze pro vlastní potřebu a pro vlastní rodinu je uveden jako jedna z výjimek.

 

Existují celkem 4 cesty předání identifikátoru pacientovi zajišťované ze strany IS eRecept. Vytištěná průvodka eReceptu, zaslání emailu s průvodkou eReceptu jako přílohou ve formátu pdf zašifrovaném číslem pojištěnce pacienta (odeslání zajišťuje IS eRecept), zaslání identifikátoru eReceptu prostřednictvím SMS (zajišťuje IS eRecept zdarma) nebo využití webové či mobilní aplikace pacienta, který se jejím prostřednictvím může podívat na veškeré své vystavené eRecepty. Volba způsobu předání identifikátoru je na úvaze pacienta.

Požadavek na zaslání emailu nebo SMS od IS eRecept musí být vyžádán ze strany předepisujícího lékaře (přes jeho SW). Notifikace se neodesílá automaticky na zadané emaily a telefonní čísla bez tohoto explicitního požadavku.

Kromě toho může SW lékaře odesílat email nebo SMS nebo generovat průvodku pro pacienta sám bez IS eRecept.

 

IS eRecept přiděluje identifikátor eReceptu, jakmile SW lékaře prostřednictvím webové služby takovou žádost zašle. Vytvořený eRecept je jednoznačně identifikován a uložen do CÚER s tímto identifikátorem a rozhodně není třeba nic tisknout, aby byl tento identifikátor znám. Identifikátor eReceptu není znám před odesláním eReceptu do CÚER.

 

Zaslání identifikátoru eReceptu zajišťuje IS eRecept, nikoli SW na straně lékaře nebo stomatologa. Tento SW musí mít nainstalovaný modul pro komunikaci s CÚER a zároveň musí podporovat všechny funkcionality, které IS eRecept umožňuje. Odeslání emailu pacientovi je pak pouze označení cesty předání a zadání/potvrzení emailu, na který má být identifikátor doručen. Existují nicméně také SW, které odesílají vlastní emaily či SMS z účtu lékaře. Je proto nutné ověřit u dodavatele SW, jak je daný SW nastaven.

 

K odeslání SMS i emailu dojde do jedné minuty. Doručení u SMS je otázkou operátora, kterého pacient používá. U emailů může dojít k delší prodlevě doručení emailu na straně jeho poskytovatele emailu. S ohledem na to, že email obsahuje průvodku v podobě šifrovaného PDF, může být emailová notifikace vyhodnocena poskytovatelem emailu pacienta jako spam a pacient ji nalezne ve své schránce ve složce pro nevyžádanou poštu. Tento fakt nemůže SÚKL ze své strany ovlivnit.

 

V případě že daný lék nemá v číselníku uvedenou sílu, formu nebo balení, tak je potřeba daný element vůbec neuvádět při zakládání eReceptu. Ze standardně zadávané čtveřice údajů se pak stává trojice. Tato výjimka musí být implementována v SW pro lékaře jeho dodavatelem a samotný lékař ji při užívání SW a výběru léčiva ze seznamu není schopen ovlivnit.

 

IS eRecept používá výhradně číselník zveřejňovaný SÚKL na opendata.sukl.cz. Tento číselník musí umět využívat SW lékaře a musí jej aktualizovat vždy ráno prvního dne měsíce. Ostatní číselníky léčiv používané v ČR, například ten který zveřejňuje VZP, nejsou pro eRecepty určující, přestože jejich obsah může být z větší části shodný s číselníkem SÚKL. Příčinou chyb C004, C005 a C013 je skutečnost, že SW lékaře nemá načtený aktuální číselník z opendata.sukl.cz.

 

Pro pacienty bez čísla pojištěnce se vyplňuje pouze datum narození. Postup vyplňování těchto polí je závislý na konkrétním lékařském SW. V takovém případě se číslo pojištěnce vůbec neodesílá a tato výjimka musí být implementována v SW pro lékaře jeho dodavatelem.

 

Pole pro vyplnění ZP je nepovinné, pro tyto pacienty jej tedy nevyplňujete. V takovém případě se kód pojišťovny vůbec neodesílá a tato výjimka musí být implementována v SW pro lékaře jeho dodavatelem.

 

IČP nemusí být zdravotní pojišťovnou přiděleno. Pokud nebylo zdravotní pojišťovnou přiděleno identifikační číslo, uvede se do příslušného pole: „00000000“. V rámci elektronického předepisování se pro hrazené položky jedná o povinný údaj.

 

SW lékaře to má bezodkladně zobrazit, poté co tuto informaci získá, tedy nemá s tím čekat do příští návštěvy pacienta (příznak PRISTI_NAVSTEVA).  SW tuto informaci získá pomocí funkcí PripravitVydejePredepisujiciho, StahnoutVydejePredepisujiciho a PrevzitVydejePredepisujiciho, což vede k určitému zpožděním. V případě že jde o výdej v pátek, tak se o tom lékař dozví nejdřív v pondělí. S touto prodlevou se počítá a stále to splňuje definici režimu „bezodkladně“ dle dokumentace.  Citace z dokumentace pro SW vývojáře:

BEZODKLADNE – SW lékaře by měl zobrazit poznámky k výdeji bezodkladně po získání této informace z CÚeR (obvykle tedy následující pracovní den po zapnutí PC).

 

Je nutné si především vyjasnit v jakém právní poměru probíhá zastupování a která ordinace reálně ošetřuje pacienta. Pokud jde o dohodu o provedení práce či pracovní činnosti, podle které zastupující lékař pracuje pro zastupovaného, tak by měl správně používat PC v ordinaci zastupovaného lékaře a zapisovat do normální dokumentace pacienta v původní ordinaci. Pak tedy automaticky používá SSL certifikát ordinace zastupovaného lékaře a zastupovaný lékař musí pouze pro tohoto „nového pracovníka“ připravit uživatelský účet ve svém SW, protože tento pracovník má jiné uživatelské jméno a heslo pro CÚeR.

Druhá možnost je, že pacienta ošetřuje reálně zastupující lékař ve své vlastní ordinaci. Pak by používal zcela normálně svůj vlastní PC se svým SSL certifikátem a zapisoval by to do své dokumentace. Nijak se nemění ani nastavení jeho uživatelského jména a hesla. Otázka komu jde předepsání LP do limitu u zdravotní pojišťovny s tím v podstatě nijak nesouvisí. IČP/IČZ se uvádí na každém předpisu zvlášť (viz jiná otázka k lékařům s více razítky pro střídání více IČP). V takovém případě tedy musí lékař požadovat po svém dodavateli SW, aby mu umožnil měnit IČP/IČZ na vystavovaném předpisu a nešlo pouze o fixní nastavení jediné hodnoty v konfiguraci systému.

 

V tomto případě je do pole kód ZP vyplněn kód "000" (umělý kód pro Ministerstvo zdravotnictví), kmenové číslo pacienta je vyplněno do pole číslo pojištěnce a identifikace VŠ se uvede do poznámky.

 

Nehrazené léčivo lze předepsat bez uvedení čísla pojištěnce a kódu pojišťovny. Hrazené léčivo je pak možné dle pojišťovny předepsat na matku, anebo na dočasné číslo pojištěnce. Je nutné se informovat u dané zdravotní pojišťovny, který způsob akceptuje.