Často kladené otázky - Lékárník

Často kladené otázky - FAQ. Zde jsme pro vás připravili odpovědi na nejčastěji kladené otázky.

Je nutné, aby byla Vaše lékárna připojena k SÚKL. Při registraci lékárny jste od místně příslušné OKL obdrželi přístupové údaje, které lékárnu připojí.

Dále je nutné, aby lékárníci dané lékárny měli přístup k CÚER. Ten získají prostřednictvím „Žádosti lékárníka o přístup k CÚ“, kterou naleznete na webových stránkách https://epreskripce.cz - Registrační formuláře (pro odeslání žádosti z webu a další práci s eRecepty je třeba mít zaručený elektronický podpis, informace o tom, jak jej získat, naleznete také na výše uvedeném odkaze v článku „Jak začít používat eRecept“).

 

Pro změnu kontaktů a adresy je třeba podat elektronicky podepsanou žádost nebo úředně ověřenou listinnou žádost. Jde o volně formulovaný text, v němž uvedete své jméno, příjmení a datum narození. Dále uvedete údaje, které si přejete změnit.

Pokud žádáte o změnu příjmení, je třeba nám zaslat kopii (sken) úředního dokumentu, na jehož základě došlo k této změně. V souladu s nařízením o ochraně osobních údajů (Nařízení EU 2016/679 GDPR) by měly být osobní údaje 3. osob začerněny, zakryty či jinak anonymizovány. Žádost pak nemusí být podepsána. Doporučujeme pouze uvést vysvětlující text. Alternativně je možné podat žádost o změnu příjmení, ve které uvedete Vaše původní příjmení, aktuální příjmení a datum narození. Taková žádost musí být podepsána novým osobním kvalifikovaným certifikátem vystaveným na základě platného dokladu s již změněným příjmením (v případně elektronické žádosti), nebo úředně ověřeným podpisem (v případě papírové žádosti).

 

Podejte „Žádost o obnovení přístupových údajů“. Jedná se o volně formulovanou žádost. Uveďte své celé jméno a příjmení, datum narození, doručovací adresu a připojte úředně ověřený vlastnoruční podpis. Adresa pro zaslání je: Státní ústav pro kontrolu léčiv, odd. eRecept, Šrobárova 48, Praha 10, 100 41. Žádost můžete zaslat také elektronicky prostřednictvím své datové schránky (DS), kdy není nutné zasílat dokument s ověřeným podpisem, nebo e-mailem na adresu: erecept@sukl.cz. V případě zaslání prostřednictvím e-mailu musí být elektronicky podepsaný text žádosti (podepsané PDF), nebo musí být podepsána e-mailová zpráva.

Nové přístupové údaje Vám budou zaslány obratem poštou, datovou schránkou nebo e-mailem. Pokud neuvedete v žádosti e-mailovou adresu nebo ID datové schránky, budou Vám zaslány vždy poštou. Dojde k zneplatnění stávajících hesel a k CÚER nebude možné přistupovat do doby přijetí nových přístupových údajů a provedení změny jejich hesel.

V žádosti uveďte, jakým způsobem Vám máme zaslat obnovené přístupové údaje.

  1. Datovou schránkou
  2. E-mailem
  3. Poštou

Pokud zvolíte možnost zaslání e-mailem, sdělte nám mobilní číslo, na které Vám zašleme heslo k dokumentu.

 

Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) dosud nebyla doručena dodejka. Pravděpodobně se jedná o chybu na straně České pošty. Pro zrychlení řešení tohoto problému podejte čestné prohlášení. V něm uveďte volnou formou, že Vám byly přístupové údaje doručeny do vlastních rukou a že jste je převzal/a v neporušeném stavu.

Čestné prohlášení zašlete elektronicky datovou schránkou, e-mailem na adresu: erecept@sukl.cz, nebo písemně na adresu: Státní ústav pro kontrolu léčiv, odd. eRecept, Šrobárova 48, Praha 10, 100 41.

V případě odeslání prohlášení prostřednictvím e-mailu musí být elektronicky podepsaný text žádosti (podepsané PDF), nebo musí být podepsána e-mailová zpráva. Při odeslání prohlášení prostřednictvím České pošty, nemusí být podpis úředně ověřený.

 

Každý lékař a každý lékárník, který předepisuje nebo vydává léčiva prostřednictvím eReceptu, musí mít svůj vlastní ZEP. Ten nahrazuje vlastnoruční podpis na předpisu v listinné podobě, obdobně nahrazuje podpis lékárníka u výdeje na předpis. Tento požadavek vyplývá z legislativy, kterou je SÚKL povinen respektovat. Pro vytvoření připojení zdravotnického zařízení k CÚER stačí jeden SSL certifikát.

 

Veřejnou část zaručeného elektronického SÚKL nepřipojuje k osobě uživatele. Není tedy potřeba ani informovat SÚKL při prodloužení certifikátu nebo změně certifikační autority (dodavatele certifikátu).

 

Předepisování a výdej individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem konopí pro léčebné použití se provádí prostřednictvím lékařského, pro výdej pak lékárnického software (SW).

 

Jeden výdej má velikost do 10kb. Pokud tedy vydáte 300 předpisů denně, tak měsíčně využijete cca 90 MB pro vystavování předpisů. Pro vnímání rychlosti je zásadní nicméně tzv. latence spojení. Ta může být u bezdrátových spojení pomalejší než u drátových, nicméně v zásadě by pro vydávání eReceptů mělo postačovat i mobilní EDGE připojení, není-li k dispozici vysokorychlostní drátové či bezdrátové spojení.

 

Mobilní připojení je také vhodné použít jako nouzovou zálohu pro výpadek běžného drátového spojení. Toto zálohování spojení je vhodné zajistit ve spolupráci s IT odborníky na úrovni routeru lékárny. Je doporučeno, aby lékárna měla připravený alespoň jeden mobil (či tablet s vlastní SIM kartou) s možností datového připojení (pomocí datového tarifu od operátora) s nainstalovanou a nakonfigurovanou mobilní aplikací pro lékárníka od SÚKL. Tato aplikace pak umožní zobrazovat přijaté eRecepty a přepínat je do blokačního stavu „Připravováno“, což umožní okamžité odbavení pacienta s předpokladem dodatečného zadání výdejů tentýž den po vyřešení technického problému s internetem v lékárně.

 

Lze zkusit v internetovém prohlížeči otevřít adresu https://lekarnik-soap.erecept.sukl.cz/cuer/Lekarnik. K tomuto je však potřeba aby prohlížeč mohl využít SSL certifikát vystavený SÚKL. V případě použití adresy https://lekarnik-soap.erecept.sukl.cz/cuer/Lekarnik?wsdl bude navíc zobrazena výzva pro zadání uživatelského jména a hesla. Pokud se následně nezobrazí chyba, pak je internetové spojení, prostupy přes firewall, SSL certifikát a případně uživatelské jméno a heslo správné a funkční.

 

Certifikát elektronického podpisu je ověřován z hlediska časové platnosti a toho, že nebyl zneplatněn, nikoliv z hlediska souladu s certifikátem použitým při registraci. Neověřuje se ani soulad se jménem předepisujícího lékaře, protože dle nařízení eIDAS lze používat v certifikátech i pseudonymy. Elektronický podpis slouží pro dohledávání a forenzní průkaznost v případě problémů. Obnovu certifikátu nebo změny vydávající certifikační autority tedy nemusíte nijak hlásit na SÚKL. Přístupové certifikáty pro SSL (tedy nikoliv pro podpis) pak vydává přímo SÚKL.

 

eRecept jsou data, která lékař odešle do CÚER, kde zůstanou uchována a odkud je získává lékárník. Viditelný vzhled pro člověka je vždy grafickým znázorněním dat ve formuláři na rozhraní (monitor počítače, displej mobilu), který pro lékárníka připravuje IS lékárny, popř. webová nebo mobilní aplikace SÚKL. eRecept není průvodka, email, SMS, identifikátor, záznam o výdeji, obraz na monitoru počítače v lékárně, data uchovaná v IS lékárny, obsah dávky pojišťovně.

 

Lékárna v případě eReceptu své výkony dokládá dávkami jako dosud. Příslušná ZP však sama získá potřebná data z CÚER pro kontrolu vyúčtování, není nutné přikládat nějaké dokumenty (eRecept je uložený pouze v CÚER). Podmínky pro předepisování a výdej léčivých přípravků na základě elektronických receptů jsou již zakotveny v zákoně č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a v jeho prováděcích vyhláškách (54/2008 Sb. a 84/2008 Sb.).

 

Ano, bude. Data přímo z CÚER nebudou ZP využívat pro účely vyúčtování úhrad. Lékárny ve svých IS budou uchovávat veškerá data z eReceptů včetně dat o výdejích a z nich budou sestavovat dávky.

 

Všechno včetně záznamů o výdejích a poznámek.

 

Proveďte částečný výdej léčiv. SW lékárníka pak obvykle prodlouží platnost zbytku předpisu až na dvojnásobek lhůty. Prodloužení platnosti je nezbytným předpokladem provedení výdeje jen části předpisu. Jedná se v podstatě o řešení obdobné výpisu, nicméně pacientovi stále zůstává tentýž identifikátor předpisu, se kterým pak znovu přijde do stejné nebo jiné lékárny.

 

eRecept nelze vyplnit neúplně, CÚER je nastaveno tak, aby bez uvedení povinných náležitostí nebylo možné eRecept předepsat. V praxi je to ale složitější. CÚER není schopné u všeho kontrolovat správnost hodnot. CÚER proto nekontroluje zejména platnost čísla pojištěnce, kódu pojišťovny, platnost IČZ/IČP. U předpisů, u kterých se při jeho vystavení lékařem nepodařilo ztotožnit pacienta proti Registru obyvatel, není garantována správná adresa a ani totožnost pacienta. Aktuálně je možné formálně vyžadovat na eReceptu i úhradu léčiv, která nemají úhradu vůbec přidělenou. Není také kontrolováno schválení případné žádanky revizním lékařem a splnění indikačních a preskripčních omezení.

 

Lékárník nemůže změnit údaje uváděné na eReceptu vyjma výdeje jiného léčivého přípravku, než jaký je předepsaný (ovšem se souhlasem pacienta) a kódu zdravotní pojišťovny. Za údaje uvedené na eReceptu plně zodpovídá jeho původce, tedy lékař. V případě zjištěných nesrovnalostí je nezbytné požádat lékaře o provedení změny.

 

Příslušnost pacienta k pojišťovně. Zatím jen jednorázově. Uvažuje se o možnosti změny pro každý výdej, protože mezi výdeji může docházet ke změně ZP.

 

Kromě ZP je nemůže opravit, musí o opravu požádat lékaře. Uvažuje se o tom, aby lékárník opravu provést mohl. K tomu je ale nutná změna legislativy. Údaj o ZP může změnit i po uplynutí platnosti receptu.

 

Jde o technickou bezpečnostní blokaci změny eReceptu. Momentálně je nastavena na 3 minuty. Po tuto dobu nemůže lékař předpis změnit, aby nedocházelo k úpravám „pod rukou lékárníka“. Limit se počítá od okamžiku posledního stažení eRecept lékárníkem z CÚER. Skutečnost, že se následně lékárník dívá na obrazovku, kde je eRecept zobrazen, není z hlediska počítání limitu relevantní.

 

Chyby zjištěné při retaxaci se většinou netýkají chyb v náležitostech receptu, ale chyb při výdeji. Lékárník tedy nebude měnit eRecept, ale záznam o výdeji. CÚER je nastaveno tak, že pod pojem vydávající lékárník spadá každý lékárník působící v lékárně, která uskutečnila výdej. To znamená, že vydávající lékárník po odchodu do jiné lékárny už nebude mít přístup k eReceptům, na které vydal, ale v nové lékárně bude mít přístup k eReceptům, na které vydali jeho noví kolegové před jeho příchodem.

 

Retaxaci je možné provést i po kompletním vydání eReceptu a po jeho platnosti, a může ji provést také jiný lékárník vydávající lékárny. Zásadní podmínkou, ale je aby byl v CÚER zadán alespoň nějaký výdej (dle zákona má být proveden „neprodleně“ po vydání léčiva pacientovi), který je možné takto upravovat. Zcela nový výdej již k předpisu s prošlou platností zadat nelze. Při každé změně se výdej přepisuje celý s identitou lékárníka, provádějícího úpravu. I pokud je tedy upravena pouze poznámka u výdeje jiným než vydávajícím lékárníkem, tak dojde ke změně identifikace lékárníka u tohoto výdeje.

 

Platí vždy pouze údaje uvedené na eRecept uloženém v CÚER. Vždy a ve všem.

 

Ano, jsou dvě možnosti, jak se to mohlo stát. První možností je, že lékař před výdejem eRecept opravil a pacient drží v ruce původní vytištěnou průvodku a novou opravenou průvodku. Druhou možností je pochybení lékařského SW při tisku průvodky, pokud není tištěna z IS eRecept. V obou případech platí, že platná je verze, kterou zobrazuje CÚER při načtení identifikátoru.

 

Doplnit tento údaj nemůžete. Ideálně, když jej lékař v eReceptu změní. Ale pokud se podaří jen telefonický kontakt s lékařem bez možnosti změny eReceptu, pak by mělo být možné vydat a do poznámky uvést zvýšená úhrada po tel. dohodě s lékařem. A protože určitě chybí i diagnóza, do poznámky doplňte i ji. Nejde o změnu eReceptu, ale o poznámku k výdeji, kterou ZP uvidí.

 

Blokační chyba, kdy nebylo možné zaměnit za jiný název nebo formu, byla odstraněna. Aktuálně lze vydat záměnu i pro tento případ v souladu s platnou vyhláškou, tedy náhradu při nezbytném výdeji. Neznamená to však, že tento příznak pozbývá smyslu. Záměnu v takovém případě by měl lékárník vždy zvážit a informovat lékaře. Při rozdílné ATC skupině předepsaného a vydaného léčiva s příznakem „Nezaměňovat“ odpoví CÚER upozorněním na tuto skutečnost v rámci potvrzení o uložení záznamu o výdeji.

 

Na receptu pro vojáka uvádí lékař úhradu ZAKLADNI_ZAM. Pokud tento údaj chybí, lékárník toto doplnit nemůže. Pokud ale na receptu pro vojáka uvede lékař pouze ZAKLADNI úhradu (tedy nikoliv ZAKLADNI_ZAM jak by správně měl) a voják nicméně předloží v lékárně průkazku a lékárna ověří, že de o vojáka z povolání (vojáka aktivní zálohy),  a vydá mu léčivo bez doplatku s tím, že chce pak celou úhradu po VoZP (lékárna to bude i signalizovat v DR VZP vyplněním pole RZVL = X), pak VoZP provede celou úhradu s tím, že v tomto případě správnost ověření jde za lékárnou. VoZP pozná podle svých registrů, že se jedná o vojáka z povolání (vojáka v aktivní záloze).

 

V CÚER jsou připraveny stavy eReceptu „Ke schválení“ a „Zamítnutý“, které zatím ale nejsou aktivovány. Nyní je postup takový, že lékař předepisuje eRecept ve chvíli, když už má schválení RL, a musí do eReceptu doplnit číslo schválené žádanky. Pokud to neudělá, bude si lék pacient hradit sám, protože eRecept bez čísla žádanky nelze na schválení revizního lékaře ani předepsat.

 

CÚER nemá žádné omezení počtu vydávaných druhů přípravků. V dávce pro ZP ale mohou být max. 2 druhy na řádek výdeje. Proto je třeba za pomoci „Částečně vydaný“ výdej provést na několikrát, vždy max. o dvou druzích. Některé SW pro lékárny mohou toto omezení technicky řešit na pozadí bez součinnosti s lékárníkem. Tuto skutečnost je nicméně nutné ověřit u dodavatele lékárenského SW.