Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website

Často kladené otázky - Lékárník

Často kladené otázky - FAQ. Zde jsme pro vás připravili odpovědi na nejčastěji kladené otázky.

 

Je nutné, aby byla Vaše lékárna připojena k SÚKL. Při registraci lékárny jste od místně příslušné OKL obdrželi přístupové údaje, které lékárnu připojí.

Dále je nutné, aby lékárníci dané lékárny měli přístup k IS eRecept. Tento přístup lékárníci získají prostřednictvím „Žádosti zdravotníka“. Tuto žádost rovněž naleznete také na dále uvedeném odkaze v článku „Jak začít používat eRecept“, kde jsou uvedeny veškeré detailní informace o podání žádosti.

 

 

Pro změnu adresy je třeba podat elektronicky podepsanou žádost ve formátu PDF nebo úředně ověřenou listinnou žádost. Jde o volně formulovaný text, v němž uvedete své jméno, příjmení a datum narození. Dále uvedete údaje, které si přejete změnit.

Pokud žádáte o změnu příjmení, je potřeba nám předložit kopii (sken) úředního dokumentu ve formátu, který bude dostatečně čitelný a na základě kterého došlo k této změně. V souladu s nařízením o ochraně osobních údajů (Nařízení EU 2016/679 GDPR) by měly být osobní údaje třetích osob začerněny, zakryty či jinak anonymizovány. Žádost pak nemusí být podepsána. Doporučujeme pouze uvést vysvětlující text. Alternativně je možné podat žádost o změnu příjmení, ve které uvedete Vaše původní příjmení, aktuální příjmení a datum narození. Taková žádost musí být zaslána ve formátu PDF a rovněž musí být podepsána novým osobním kvalifikovaným certifikátem vystaveným na základě platného dokladu s již změněným příjmením (v případně elektronické žádosti), nebo úředně ověřeným podpisem (v případě listinné žádosti).

 

 

V případě, že jste v minulosti již o přístupové údaje žádali, ale nemáte je nyní k dispozici, je možné podat žádost o obnovení přístupových údajů.

Žádost o obnovení přístupu k IS eRecept - Zdravotník

Vyplněnou žádost je třeba elektronicky podepsat, proto ji vyplňujte až po získání kvalifikovaného certifikátu.
Pro podepsání Vaší žádosti můžete využít i následující návod jak elektronicky podepsat formuláře IT systémů SÚKL, včetně návodu na instalaci eRecept Signeru.
Instalační balíček eRecept Signeru naleznete ZDE.

 

Platnost komunikačního SSL certifikátu lékárny, který je vázán na IČO daného subjektu, je 2 roky ode dne vystavení certifikátu. Měsíc před vypršením platnosti SSL certifikátu je odeslána první notifikace na blížící se vypršení platnosti na kontakt, který je uložen v portále externích identit. Další upozornění je odesíláno 7 dní a jeden den před vypršením platnosti.

 

Každý lékař a každý lékárník, který předepisuje nebo vydává léčiva prostřednictvím eReceptu, musí mít svůj vlastní ZEP. Ten nahrazuje vlastnoruční podpis na předpisu v listinné podobě, obdobně nahrazuje podpis lékárníka u výdeje na předpis. Tento požadavek vyplývá z legislativy, kterou je SÚKL povinen respektovat. ZEP je možné získat od jedné ze tří akceptovatelných certifikačních autorit, mezi které patří PostSignum, První certifikační autorita nebo eIdentita. Pro vytvoření připojení zdravotnického zařízení k CÚER stačí jeden SSL certifikát.

Více informací o tom, jak začít používat elektronický recept naleznete ZDE.

 

Veřejnou část zaručeného elektronického SÚKL nepřipojuje k osobě uživatele. Není tedy potřeba ani informovat SÚKL při prodloužení certifikátu nebo změně certifikační autority (dodavatele certifikátu).

 

Předepisování a výdej individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem konopí pro léčebné použití se provádí prostřednictvím lékařského, pro výdej pak lékárnického software (SW).

 

Jeden výdej má velikost do 10kb. Pokud tedy vydáte 300 předpisů denně, tak měsíčně využijete cca 90 MB pro vystavování předpisů. Pro vnímání rychlosti je zásadní nicméně tzv. latence spojení. Ta může být u bezdrátových spojení pomalejší než u drátových, nicméně v zásadě by pro vydávání eReceptů mělo postačovat i mobilní EDGE připojení, není-li k dispozici vysokorychlostní drátové či bezdrátové spojení.

 

Mobilní připojení je také vhodné použít jako nouzovou zálohu pro výpadek běžného drátového spojení. Toto zálohování spojení je vhodné zajistit ve spolupráci s IT odborníky na úrovni routeru lékárny. Je doporučeno, aby lékárna měla připravený alespoň jeden mobil (či tablet s vlastní SIM kartou) s možností datového připojení (pomocí datového tarifu od operátora) s nainstalovanou a nakonfigurovanou mobilní aplikací pro lékárníka od SÚKL. Tato aplikace pak umožní zobrazovat přijaté eRecepty a přepínat je do blokačního stavu „Připravováno“, což umožní okamžité odbavení pacienta s předpokladem dodatečného zadání výdejů tentýž den po vyřešení technického problému s internetem v lékárně.

 

Lze zkusit v internetovém prohlížeči otevřít adresu https://lekarnik-soap.erecept.sukl.cz/cuer/Lekarnik. K tomuto je však potřeba aby prohlížeč mohl využít SSL certifikát vystavený SÚKL. V případě použití adresy https://lekarnik-soap.erecept.sukl.cz/cuer/Lekarnik?wsdl bude navíc zobrazena výzva pro zadání uživatelského jména a hesla. Pokud se následně nezobrazí chyba, pak je internetové spojení, prostupy přes firewall, SSL certifikát a případně uživatelské jméno a heslo správné a funkční.

 

Certifikát elektronického podpisu je ověřován z hlediska časové platnosti a toho, že nebyl zneplatněn, nikoliv z hlediska souladu s certifikátem použitým při registraci. Neověřuje se ani soulad se jménem předepisujícího lékaře, protože dle nařízení eIDAS lze používat v certifikátech i pseudonymy. Elektronický podpis slouží pro dohledávání a forenzní průkaznost v případě problémů. Obnovu certifikátu nebo změny vydávající certifikační autority tedy nemusíte nijak hlásit na SÚKL. Přístupové certifikáty pro SSL (tedy nikoliv pro podpis) pak vydává přímo SÚKL.

 

eRecept jsou data, která lékař odešle do CÚER, kde zůstanou uchována a odkud je získává lékárník. Viditelný vzhled pro člověka je vždy grafickým znázorněním dat ve formuláři na rozhraní (monitor počítače, displej mobilu), který pro lékárníka připravuje IS lékárny, popř. webová nebo mobilní aplikace SÚKL. eRecept není průvodka, email, SMS, identifikátor, záznam o výdeji, obraz na monitoru počítače v lékárně, data uchovaná v IS lékárny, obsah dávky pojišťovně.

 

Ano, bude. Data přímo z CÚER nebudou ZP využívat pro účely vyúčtování úhrad. Lékárny ve svých IS budou uchovávat veškerá data z eReceptů včetně dat o výdejích a z nich budou sestavovat dávky.

 

Všechno včetně záznamů o výdejích a poznámek.

 

Proveďte částečný výdej léčiv. SW lékárníka pak obvykle prodlouží platnost zbytku předpisu až na dvojnásobek lhůty. Prodloužení platnosti je nezbytným předpokladem provedení výdeje jen části předpisu. Jedná se v podstatě o řešení obdobné výpisu, nicméně pacientovi stále zůstává tentýž identifikátor předpisu, se kterým pak znovu přijde do stejné nebo jiné lékárny.

 

eRecept nelze vyplnit neúplně, CÚER je nastaveno tak, aby bez uvedení povinných náležitostí nebylo možné eRecept předepsat. V praxi je to ale složitější. CÚER není schopné u všeho kontrolovat správnost hodnot. CÚER proto nekontroluje zejména platnost čísla pojištěnce, kódu pojišťovny, platnost IČZ/IČP. U předpisů, u kterých se při jeho vystavení lékařem nepodařilo ztotožnit pacienta proti Registru obyvatel, není garantována správná adresa a ani totožnost pacienta. Aktuálně je možné formálně vyžadovat na eReceptu i úhradu léčiv, která nemají úhradu vůbec přidělenou. Není také kontrolováno schválení případné žádanky revizním lékařem a splnění indikačních a preskripčních omezení.

 

Lékárník nemůže změnit údaje uváděné na eReceptu vyjma výdeje jiného léčivého přípravku, než jaký je předepsaný (ovšem se souhlasem pacienta), kódu zdravotní pojišťovny a čísla pojištěnce. Ve chvíli, kdy farmaceut v lékárně identifikuje chybně zadané číslo pojištěnce na eReceptu, jeho lékárenský SW mu umožní provést opravu tohoto údaje.

 

Lékárníci mohou měnit příslušnost pacienta k pojišťovně a zároveň i číslo pojištěnce při výdeji podle §81g, odst. 3 zákona o léčivech.

Dále v případě, že při výdeji eReceptu není v lékárně v daný moment k dispozici dostatečný počet balení předepsaného léčivého přípravku a ani nemůže být urychleně obstarán, může farmaceut na základě požadavku zaslaného do Systému eRecept prodloužit dobu platnosti elektronického receptu až o 14 kalendářních dnů.

Kromě příslušnosti pacienta k ZP a čísla pojištěnce je nemůže opravit, musí o opravu požádat lékaře. Údaj o ZP může změnit i po uplynutí platnosti receptu.

 

Jde o technickou bezpečnostní blokaci změny eReceptu. Momentálně je nastavena na 3 minuty. Po tuto dobu nemůže lékař předpis změnit, aby nedocházelo k úpravám „pod rukou lékárníka“. Limit se počítá od okamžiku posledního stažení eRecept lékárníkem z CÚER. Skutečnost, že se následně lékárník dívá na obrazovku, kde je eRecept zobrazen, není z hlediska počítání limitu relevantní.

 

Chyby zjištěné při retaxaci se většinou netýkají chyb v náležitostech receptu, ale chyb při výdeji. Lékárník tedy nebude měnit eRecept, ale záznam o výdeji. CÚER je nastaveno tak, že pod pojem vydávající lékárník spadá každý lékárník působící v lékárně, která uskutečnila výdej. To znamená, že vydávající lékárník po odchodu do jiné lékárny už nebude mít přístup k eReceptům, na které vydal, ale v nové lékárně bude mít přístup k eReceptům, na které vydali jeho noví kolegové před jeho příchodem.

 

Retaxaci je možné provést i po kompletním vydání eReceptu a po jeho platnosti, a může ji provést také jiný lékárník vydávající lékárny. Zásadní podmínkou, ale je aby byl v CÚER zadán alespoň nějaký výdej (dle zákona má být proveden „neprodleně“ po vydání léčiva pacientovi), který je možné takto upravovat. Zcela nový výdej již k předpisu s prošlou platností zadat nelze. Při každé změně se výdej přepisuje celý s identitou lékárníka, provádějícího úpravu. I pokud je tedy upravena pouze poznámka u výdeje jiným než vydávajícím lékárníkem, tak dojde ke změně identifikace lékárníka u tohoto výdeje.

 

Platí vždy pouze údaje uvedené na eRecept uloženém v CÚER. Vždy a ve všem.

 

Ano, jsou dvě možnosti, jak se to mohlo stát. První možností je, že lékař před výdejem eRecept opravil a pacient drží v ruce původní vytištěnou průvodku a novou opravenou průvodku. Druhou možností je pochybení lékařského SW při tisku průvodky, pokud není tištěna z IS eRecept. V obou případech platí, že platná je verze, kterou zobrazuje CÚER při načtení identifikátoru.

 

Doplnit tento údaj nemůžete. Ideálně, když jej lékař v eReceptu změní. Ale pokud se podaří jen telefonický kontakt s lékařem bez možnosti změny eReceptu, pak by mělo být možné vydat a do poznámky uvést zvýšená úhrada po tel. dohodě s lékařem. A protože určitě chybí i diagnóza, do poznámky doplňte i ji. Nejde o změnu eReceptu, ale o poznámku k výdeji, kterou ZP uvidí.

 

Blokační chyba, kdy nebylo možné zaměnit za jiný název nebo formu, byla odstraněna. Aktuálně lze vydat záměnu i pro tento případ v souladu s platnou vyhláškou, tedy náhradu při nezbytném výdeji. Neznamená to však, že tento příznak pozbývá smyslu. Záměnu v takovém případě by měl lékárník vždy zvážit a informovat lékaře. Při rozdílné ATC skupině předepsaného a vydaného léčiva s příznakem „Nezaměňovat“ odpoví CÚER upozorněním na tuto skutečnost v rámci potvrzení o uložení záznamu o výdeji.

 

Na receptu pro vojáka uvádí lékař úhradu ZAKLADNI_ZAM. Pokud tento údaj chybí, lékárník toto doplnit nemůže. Pokud ale na receptu pro vojáka uvede lékař pouze ZAKLADNI úhradu (tedy nikoliv ZAKLADNI_ZAM jak by správně měl) a voják nicméně předloží v lékárně průkazku a lékárna ověří, že jde o vojáka z povolání (vojáka aktivní zálohy),  a vydá mu léčivo bez doplatku s tím, že chce pak celou úhradu po VoZP (lékárna to bude i signalizovat v DR VZP vyplněním pole RZVL = X), pak VoZP provede celou úhradu s tím, že v tomto případě správnost ověření jde za lékárnou. VoZP pozná podle svých registrů, že se jedná o vojáka z povolání (vojáka v aktivní záloze).

 

V CÚER jsou připraveny stavy eReceptu „Ke schválení“ a „Zamítnutý“, které zatím ale nejsou aktivovány. Nyní je postup takový, že lékař předepisuje eRecept ve chvíli, když už má schválení RL, a musí do eReceptu doplnit číslo schválené žádanky. Pokud to neudělá, bude si lék pacient hradit sám, protože eRecept bez čísla žádanky nelze na schválení revizního lékaře ani předepsat.

 

CÚER nemá žádné omezení počtu vydávaných druhů přípravků. V dávce pro ZP ale mohou být max. 2 druhy na řádek výdeje. Proto je třeba za pomoci „Částečně vydaný“ výdej provést na několikrát, vždy max. o dvou druzích. Některé SW pro lékárny mohou toto omezení technicky řešit na pozadí bez součinnosti s lékárníkem. Tuto skutečnost je nicméně nutné ověřit u dodavatele lékárenského SW.